pondelok, júla 16, 2007

Na východ od východu

Ďalší zo spomienkových víkendov. Tentokrát sa odohrával na východnom východe, tam, kde moja drahá pani matka prvýkrát otvorila oči. Oslavovalo sa 450 -te výročie založenie obce a ja s mojim bratom sme išli reprezentovať západnú rodinnú vetvu. Tým sme sa jednoznačne odsúdili na požívanie alkoholu od ôsmej ráno a na kŕčovité úsmevy pri poznámkach typu : takéto jedlo (pitie, les, cestu, plot, záhradu...čokoľvek) v Bratislave určite nemáte. A že v tej Bratislave nemáme vlastne nič (jedlo, pitie, cesy, ploty a už vôbec nie lesy). Ja som na to zvyknutá od detstva, Švéd to znášal o poznanie ťažšie. Najmä preto, že on v tom lese trávi dosť veľa času.

Horšie bolo, keď sa na mňa v pravidelných hodinových intervaloch rútili všelijaké postaršie dámy (krv a mlieko) a nefalšovanou "rusnačtinou" a dychom od cesnaku a spišskej borovičky na mňa spustili kedy, čo, ako a prečo s mojou mamou kedysi stvárali. A že je jej škoda a že to bola bars dobra žena. Zoznámila som sa približne s 95 ľuďmi. Plus mínus. V nedeľu ráno cestou do kúpeľne som poloslepá podávala ruku nejakej pani, ktorú mi predstavovala moja krstná mama. "Vieš, dedko mal vo Vranove bratranca a táto teta je sesternica jeho syna...niečo niečo". Myslím, že to bolo úplne jedno, kto to bol, lebo v podobnom príbuzenskom vzťahu som pravdepodobne aj s predavačkou v našom blízkom nákupnom centre (niekto mi spomínal, že je z Michaloviec).

Jeden z najzaujímavejších zážitkov mi poskytol dedo, ktorý sa na oslavách ocitol úplne náhodne. Narodil sa v Turecku, matka Francúzka, otec Brit a on hovoril asi šiestimi jazykmi. Fascinujúco prepínal z jednho do druhého podľa toho, akým hovoril človek, s ktorým mal práve tú česť. Po slovensky ani rusnácky nevedel, tak sme sa s ním bavili asi štyria. Prebrali sme islam, vstup Turecka do EÚ aj to, čo s našou krajinou spraví prechod na EURO. Potom išiel spať a ja som sa vrátila k svojim príbuzným, ktorí práve v opojení z ukrajinskej slivovice "tancovali rokenrol". K tomu sa nedalo nepridať, samozrejme. Nejaká rusnácka krv vo mne ešte stále koluje. Opäť som tým pádom bola jasná dcéra svojej matky, ktorá takto ako ja údajne "vystrájala" celú mladosť. A bola to bars dobra žena.

Tak sme si zaspomínali. Posvätili sme erb obce, otvorili výstavu hrnčekov, zaslzili spolu so "starostkyňou" obce. Starostkyňa je podľa mňa oveľa výstižnejší názov funkcie ako starostka.
Pekný víkend to bol. Som zvedavá, na koho sa budem rútiť ja, keď bude 500té výročie.
Snáď deťúrence tých dôb prežijú aj moj cesnakový dych a spišskú borovičku.

8 komentárov:

O 16 júla, 2007 20:29 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

jedno je iste, ci si to prizname alebo nie, skor ci neskor dobehneme nasich rodicov uplne vo vsetkom...tie geny to je famozna vec...

 
O 16 júla, 2007 20:36 , Blogger elka povedal(a)...

branko, ja som sa pristihla, ako nadavam malym detom na dvore tak isto, ako kedysi moje tety mne. a za to som ich nenavidela. a geny som tam tiez pocitila :-)

 
O 16 júla, 2007 23:07 , Blogger Maroško povedal(a)...

Podľa udaných zemepisných údajov mi tak vychádza, že my hádam môžeme byť i rodina! Len teraz neviem, či je to dobre alebo nie... :-)

 
O 17 júla, 2007 08:43 , Blogger germa povedal(a)...

elka, neviem, či bratranec môjho synovca z tretieho kolena tam tiež nebol - inakšie presne takéto sedenia na východe veľmi dôverne poznám. Telo je choré ešte týždeň, nemôžeš odmietnuť, veľmi by sa urazili.

 
O 17 júla, 2007 10:19 , Blogger elka povedal(a)...

maroško, veru, môžeme. po tomto víkende o tom ani veľmi nepochybujem. veľkú rodinu mám. veru veľkú. a vlastne, tiež neviem, či je to dobre alebo zle

 
O 17 júla, 2007 10:21 , Blogger elka povedal(a)...

germa, odmietnuť nemôžeš, lebo by sa urazili a nemôžeš sa ani zatváriť, že ti to nechutí, lebo by si bola fajnová panička. ja som to v istých fázach už vylievala poza chrbát. mám pocit, že tráva zhorela :-)

 
O 19 júla, 2007 16:43 , Blogger Lev bez hrivy povedal(a)...

Ja som odmietol - a prezil :-) Asi to bude tym, ze som zviera...

 
O 20 júla, 2007 22:56 , Blogger Pecosita povedal(a)...

tusim si sa bavila :)

 

Zverejnenie komentára

Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]

<< Domov