pondelok, septembra 25, 2006

S menom otca

Vraví sa, že pekným ľuďom sa žije ľahšie. Nechcem to tu veľmi rozoberať, ale mám pocit, že niečo na tom bude. A nemyslím len na ženy. V poslednej dobe to trošku po očku sledujem a dávam za pravdu.
Analogicky je to podľa mňa s menami. Nie úplne tak, že ľuďom s pekným menom sa žije lepšie, ako skôr ľuďom so škaredým horšie. Niekedy mám pocit, že rodičia sa mstia svojim neplánovaným potomkom pridelením úplne šialeného označenia a odsudzujú ich tak na život vo večnom zatratení. V detstve môže byť vážnym hendikepom buď ryšavá farba vlasov (prípadne tmavá pokožka), alebo blbé meno.
Naši rodičia nestrácali čas prezeraním kalendára a mňa aj môjho brata pomenovali jednoducho po sebe. Moja mama sa v pôrodnici úplne zbláznila a na poslednú chvíľu sa rozhodla vynechať prvé písmeno zo svojho mena a ponechať mi len zvyšných päť. Ja som tým trpela celé detstvo, lebo všetky moje kamarátky mali krásne mená ako Zuzka, Katka, Terezka. Raz som jednej takejto Katke povedala, že je zvláštne, že nikto v mojom okolí sa nevolá ako ja (iba všetky ruské športovkyne). A ona mi vo svojej desaťročnej prostorekosti odpovedala: "To je ľahké. Kto by už svojmu decku dával také špatné meno?". A mala som to.

Môj brat to má ešte horšie. Volá sa František. Volať sa v 21.storočí František zaváňa dosť veľkou neakceptáciou okolia. Prinajmenšom si koledujete o výsmech. Môj brat navyše trpel aj druhým hendikepom - tmavšou pokožkou. Takže ho všetci volali buď "černá huba", "blonďák" alebo "frcina". Mama ho navyše na verejnosti zásadne oslovovala "František", čo mu na obľúbenosti v kolektívne tiež veľmi nepridalo.
Myslím, že ja ani môj brat netrpíme prehnaným sebavedomím. Skôr naopak. Ale mohli sme byť na tom ešte horšie. Mohla som ja vyfasovať napríklad meno po svojom otcovi.
Chcela by som mať krásne, dôstojné meno. Aspoň detstvo by som mala jednoduchšie.

11 komentárov:

O 25 septembra, 2006 11:55 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

elka, niet dôvodu na trápenie :) môj syn sa volá františek a je v úplnej pohode..
ak sa chcú ľudia vysmievať, dôvod si nájdu..ja sa volám úplne bežne a v piatej na základke som bola ,,brilatá opica" .. ten prívlastok mi ostal, z toho druhého pomenovania som sa akotak vyšúľala :)))

 
O 25 septembra, 2006 13:42 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

mia, obávam sa, že ja som asi jediná z našej rodiny, ktorá sa tým nejako trápila. môj brat františek asi nijako nerieši že je františek :-).takže možno je nakoniec chyba vlastne úplne inde :-)

 
O 25 septembra, 2006 14:06 , Blogger Jej bývalý povedal(a)...

niekdy sa rodičia ponamáhajú a dajú dievčaťu pekné meno ladiace z priezviskom.
Všetko je fajn, kým sa devy nevydá a neprevezme úplne nemožné priezvisko manžela.
Doteraz mám na pamäti úškrn Džejtí pri vete sobášiaceho, že budeme používať spoločné priezvisko, ktoré v spojení s jej menom získava srandovný nádych.

 
O 25 septembra, 2006 14:09 , Blogger Jej bývalý povedal(a)...

prepáčte pravopisné, a iné, poruchy v mojom predchádzajúcom komentári.

 
O 25 septembra, 2006 15:29 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

jej el:-)ale podla mna mas meno uplne v pohode...pre mna boli elenky v zivote celkom osudove:-)a apropo poznam babau kt.sa vola frantiska....ale vs.ju volame fany a tak je to nakoniec superfasastylove meno:-)

 
O 25 septembra, 2006 19:22 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

buď rada, že sa nevoláš Klotilda... ale meno sa vždy dá zmeniť, človek už ťažšie.

 
O 25 septembra, 2006 23:06 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Jo, Frantisek to je faakt peklo. Vzdy si totiz spomeniem na Fera (vies, ktoreho myslim), a to sa neda nezasmiat sa...:)

 
O 27 septembra, 2006 11:32 , Blogger Nick povedal(a)...

Ako uz bolo povedane .. deti si na vysmech vzdy nieco najdu .. su to deti ... ale musim s tebou aj z casti suhlasit :)

 
O 27 septembra, 2006 12:53 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

el, celkom chapem... raz davno som rozmyslala, ze meno by si mali volit deti... len by bol problem, ako ich volat dovtedy, mne sa moje meno tiez nepaci, mozno aj preto, ze sa moji rodicia vobec nenamahali a dali mi meno po mame a sestre po otcovi... ale aspon mi nedali meno podla datumu narodenia :))) to by bolo!

 
O 29 septembra, 2006 23:13 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

elka, máš fakt pozoruhodný talent vyrábať si problémy :), aj keď na tvojich postrehoch niečo pravdy je...

 
O 02 októbra, 2006 11:32 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Kvoli menu a priezvisku som v skole dostal dejepisnu prezyvku Žiška. Jeden mily spoluziak mi cez prestavky z druhej strany triedy z oblubou recitoval versik:"Ján Žiška z Trocnova má gule z olova" a velavyznamne si pritom zakryval jedno oko. Moja smola bola ze to bol velmi sikovny a nadejny futbalista takze som ho prakticky nikdy hned nedohonil. Odplata ho vzdy stihla na telesnej, ked sme proti sebe hrali fucik a mily Peto co by nedostizny utocnik zrazu zistil aky je rozdiel hrat futbal na ihrisku a v telocvicni kde su steny prekliato blizko a parkety prekliate smyklave. Raz som s nim tusim musel ist aj na pohotovost. Ale Žiška som doteraz:)

 

Zverejnenie komentára

Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]

<< Domov