štvrtok, februára 14, 2008

Zlodeji myšlienok

Zdá sa, že na Slovensku je plagiátorstvo takmer synonymom pre odbornosť. Aj mne sa neraz stalo, že ma oslovili ľudia s prosbou. Ich bratranci, kamaráti, netere, švagrovia začali študovať XY a majú odovzdať nejakú seminárku. Že či im nemôžem poslať nejakú svoju ešte zo školských čias. Najprv som si neivne myslela, že sa chcú inšpirovať, alebo také niečo. Tak som tie seminárky posielala. Oni vymenili meno, dátum a odovzdali hádam aj s preklepmi, ktoré som tam mala. Nikto to akosi nepovažuje za zvláštne.

Neskôr sa mi párkrát stalo, že čítam odborný článok/publikáciu a vidím tam veľmi povedomé vetné skladby. Sama sa neznášam za niektoré formulácie, ktoré používam, a tak ich vidím v sekunde. Našťastie nie som taká slávna a úspešná, aby sa mi to stávalo často. Ale stalo sa. Nie veta, nie paragraf. Rovno dve - tri strany.

To, že sa opisujú celé diplomovky, nebodaj dizertačky je silná káva. Málokto to ale považuje za zvláštne, takmer nikto za nehorázne. Keď sa začnete rozčuľovať, ste zvláštni.

My si to tu na tom našom malom Slovensku nejako utrasieme. Každý bude kradnúť každému a tak sme si vlastne kvit. Ale potom príde nejaký profesor z "cudzej" krajiny a nestačí sa čudoavť. Krúti hlavou, nerozumie, dumá, píše listy a nič. A to sa vlastne len jednému Slováčiskovi nechcelo zapnúť mozog a niečo si naštudovať. A aká je to veru osobnosť. Pýcha Matice slovenskej. Niečo ako Jánošík. Bohatým (duchom) bral, chudobným dával.

Prečo len odstavec? Prečo len vetu, ak sa dajú ukradnúť dve tretiny textu iných ľudí? Môže ísť za to sedieť? Nie. Hanba? Ale, prosím vás. Podľa mňa Slováčisko stále nevie, čo zlé vlastne urobil a prečo je okolo toho zrazu taký poprask. Veď to robia všetci.

8 komentárov:

O 14 februára, 2008 11:35 , Blogger Coy povedal(a)...

To ze niekto opakoval moje slova, vety a dokonca cele odstavce sa mi stalo uz viackrat. Nielen na blogu ale aj v praci. Mala by som byt uz zvyknuta, ale toto je jedna z veci, na ktore sa zvyknut neda.

 
O 14 februára, 2008 14:57 , Blogger germa povedal(a)...

dievčatá čo sa čudujete. Kradnutie je predsa schválené na tých najvyšších miestach a tým pádom sa ani nebude trestať! Na Slovensku je to tak :(

 
O 14 februára, 2008 15:10 , Blogger elka povedal(a)...

coy, na taketo by sme si ani nemali zvykat. zial, ludia si uz zvykli davno...

germa - opat mas raz pravdu...a my ini si budeme musiet zvyknut..co uz.

 
O 14 februára, 2008 15:11 , Blogger elka povedal(a)...

hehe, az teraz som si vsimla, ako som si v tycht predchadzajucich odkazoch carovne odporovala. uz to valcuje aj mna :-)

 
O 14 februára, 2008 22:34 , Blogger Kozo povedal(a)...

Tot som jedneho vysoko postaveneho panacika pocul rozpravat nieco o tom ako je Janosik narodny hrdina a ze by bolo zahodno ist v jeho slapajach (volne povedane). K tomu snad ani netreba komentar ....

P.S: Aby zase niekto nemal nutkanie rypat v tom, co som nepovedal: Historia je jedna vec. Druha vec je nakolko sa na nu pozerame s nadhladom a triezvo.

 
O 17 februára, 2008 20:04 , Blogger Pecosita povedal(a)...

raz sa mi dostal do ruk vytlacok akychsi regionalnych novin (nieco z okolia levic) a nasla som tam kompletne skopceny jeden moj clanok. zdroj bol uvedeny. nasledovne:

Zdroj: internet

tomu hovorim spravna citacia ;)

 
O 20 februára, 2008 11:37 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Návrh motta pre Tkáča a podobných umelcov: Slovák som a slovák budem, dobré texty kradnúť budem. Napísal som tucet kníh, kto je autor, nevie nik.

satanko

 
O 29 februára, 2008 13:28 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

je to nehoraznost a tiez ma prekvapil postoj toho pana a celej EU, tvaria sa, ze to vobec nie je problem. Nechapem to, studovala som nastastie v Cechach a tam si velmi potrpia na to, aby studenti vypracovavali svoje prace same, tvrdo tam postihovali ludi, u ktorych nasli podobne plagiatorstvo.

 

Zverejnenie komentára

Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]

<< Domov