piatok, februára 10, 2006

Kto je obeť?

Dnes ráno som v rádiu začula, že v Spojených štátoch čelí trestnému stíhaniu za sexuálne obťažovanie šesťročný chlapec, ktorý údajne obchytkával svoju spolužiačku v škole. Moje prvotné absolútne pobúrenie vyústilo do celoranného uvažovania nad tým, či nie je niečo zhnité v kráľovstve Dánskom.

Jedna z vecí, ktorá mi naozaj vadí je vulgárny sexizmus. Snáď ako každá žena som sa aj ja viackrát stretla s vetou typu: "Choď za ním ty...ak dobre zavrtíš zadkom, tak to máme v suchu". Nehovoriac o tom, čo si často musela vypočuť kolegyňa, ktorá bola "lepšie obdarená" ako priemerná žena.
Na druhej strane žijem na Slovensku a keďže som tu celý život socializovaná, moja miera tolerancie k sexuálnemu harašeniu je v podstate dosť vysoká. Pokiaľ nepresahuje únosnú mieru, tak mi pripadá celkom vtipné a nalejme si čistého vína, lichôtky lichotia a flirtovanie tiež.

Ale späť k tomu úbohému dieťaťu. Veľmi dobre si pamätám svoju cestu k vlastnému sexuálnemu objavovaniu. Mám pocit, že ak by malo byť trestne stíhané každé dieťa, ktoré sa vo veku šiestich rokov dopustí takého ohavého činu ako ten malý Američan, tak všetci sedíme v base. V prípade mojich osobných spomienok by niektorým hrozilo doživotie. Samozrejme nepredpokladám, že by jemu hrozilo niečo podobné. Najskôr jemu a jeho rodičom súd (či kto) naparí povinnosť dvakrát do týždňa navštevovať mravoučné kázania o tom, akého nemorálneho činu sa dopustil. Nie som psychologička, aby som dokázala fundovane posúdiť možnú mieru vplyvu na vývoj tohoto dieťaťa, ale sedliacky rozum jednoznačne hovorí, že to nemusí úplne dobre dopadnúť. Advokát diaboli by namietal, že vážne mohla utrpieť dievčinka, ktorá sa stala obeťou toho malého zvrhlíka. Opäť, všetci sme nejako vyrastali a nemám pocit, že z nás vyrástli sexuálni devianti.

Pred rokom mi na letisku vo Washingtone oznámili, že moja letenka bola vyžrebovaná počítačom a vyhrala som detailné preskúmanie batožiny a nielen tej. To, že pred zrakom stoviek ľudí sa mladý muž s rukvicami na rukách prehrabával v mojom spodnom prádle mi nepripadalo zrovna morálne. O hodinu neskôr stojac rozkročená pred dlhým radom stresovaných ľudí s ženskou rukou v mojej podprsenke som sa cítila jemne povedané nedôstojne.

Mám pocit, že tu stoja oproti sebe dve veci. Morálka v spoločnosti a morálka spoločnosti. Ak sa jednotlivec správa nemorálne, má byť za to potrestaný. Ale ak sa v spoločnosti vyvíja tlak na verejné odsúdenie malého chlapca za to, že hľadal svoje sexuálne ja, tak nie je chyba v ňom. Preto mám pocit, akoby začalo byť niečo zhnité v Kráľovstve Dánskom. V krajine, ktorá ako prvá otvorila verejnú diskusiu o dodržiavaní ľudských práv.

7 komentárov:

O 10 februára, 2006 10:46 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

takéto prejavy moralistického fundamentalizmu v USA majú historické korene
jednými z prvých osadníkov severnej Ameriky boli anglickí puritáni a holandskí kalvíni so sklonom k horlivému šíreniu mravnosti
a od zápalistého horlenia pre mravnost k bigotnosti a krutosti je len krocik...

 
O 10 februára, 2006 11:10 , Blogger Jasper povedal(a)...

Fuha. Silna kava takto na rano.

Niekedy mam pocit, ze ludia sa nudia a
preto potrebuju taketo divne logicke zavery, aby si osviezili den, tyzden, ba aj cely zivot.

Fajnovo Elka... fajnovo:)

 
O 10 februára, 2006 13:42 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Z takýchto správ ma chytá depka.

Už len čakám, kedy začne prvý súd s úchylným ockom, ktorý svojim dcérkam natiera šušulky rybičkovou masťou, umýva a utiera im riťku a priľahlé okolie bohato ogebrené "praženicou".
Nasledujúcim procesom by malo byť zhanobenie takéhoto ocka v postavení jediného žijúceho rodiča.

 
O 10 februára, 2006 15:24 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

jej byvaly, nedala by som ruku do ohna za to, ze takyto sud nebol...cele to uz je postavene na hlavu

 
O 10 februára, 2006 19:38 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Jasper Gray, dobry postreh ;-( a dobre motto :-)
pre tvoj blog :-)))
precital som jeden, aj to bolo staby za trest ;-)

 
O 11 februára, 2006 14:43 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Videla som taky film. Volal sa The good Mother, americky. Rodicia sa rozviedli a dcera zila s matkou. Po case sa otec ozenil, mama si nasla priatela. Raz, ked sa s priatelom milovali, prisla mala, ze sa jej nieco zle snivalo a boji sa. Lahla si vedla mamy a zaspala. Po case otec podal trestne oznamenie, ze dceru zatahovali do svojho sexu. Dlhy sud... Nakoniec mama dceru vysudila, ale bolo po laske :-( Skoda. Ale verim, ze realne.

 
O 12 februára, 2006 10:03 , Anonymous Anonymný povedal(a)...

Američania niekedy svetu odkrývajú nové cesty, inokedy ukazujú, kudy cesta nevede.
Toto je s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote ten druhý prípad....

 

Zverejnenie komentára

Prihlásiť na odber Zverejniť komentáre [Atom]

<< Domov